کد مطلب:153892 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

نامه ابن زیاد به حسین
حر بن یزید ریاحی جریان نزول حسین علیه السلام را به كربلا به ابن زیاد گزارش نمود و عبیدالله كه از جریان نزول حسین در كربلا واقف گردید نامه ای بدین شرح به امام حسین علیه السلام نوشت:

اما بعد فقد بلغنی یا حسین نزولك بكربلاء و قد كتب الی امیرالمؤمنین یزید! ان لا اتوسد الوثیر و لا اشبع من الخمیر او الحقك باللطیف الخبیر او ترجع الی حكمی و حكم یزید و السلام.

«حسین، به من گزارش رسیده كه تو در كربلا فرود آمده ای و امیرالمؤمنین یزید! به من نوشته است كه در جای نرمی استراحت نكنم و از نان سد جوع ننمایم تا ترا به خدای لطیف و خبیر برسانم (یعنی بكشم) یا این كه به حكم من و حكم یزید تسلیم شوی». ابن زیاد


نامه را به وسیله پیكی برای امام حسین فرستاد و امام پس از خواندن نامه را به زمین انداخت و فرمود: لا افلح قوم اشتروا مرضاة المخلوق بسخط الخالق، «مردمی كه خریدار خشنودی مخلوق در مقابل غضب و نارضایتی خالق و آفریدگار باشند رستگار نخواهند شد».

فرستاده ابن زیاد از امام مطالبه پاسخ نمود و امام فرمود: این نامه جواب ندارد پیك ابن زیاد ما وقع را به عبیدالله گزارش نمود و او خشمناك گشت و به مسجد رفت و خطبه خواند و از یزید و پدرش تعریف و تمجید نمود و مردم را به جنگ با حسین (ع) تحریك و تحریص كرد و وعده داد كه پاداش و عطای آن را صد چندان خواهد كرد [1] .


[1] اعيان الشيعه ج 1/ص 598 - بلاغة الحسين ص 35 - حياة الحسين ج 3/ص 102 - بحار ج 44/ ص 383.